Januari - Juni 2017
De winter
is in volle gang en da's best even wennen na al die jaren in tropische contreien.
Volgens Nederlandse begrippen valt het mee met kou maar wij denken daar anders
over. De sneeuw zorgt wel voor mooie plaatjes, ook tijdens het rijden met de
trein.
Door het winterse weer ligt ons Mini-T Project volledig stil. John heeft de
Mini-T nog net voor de winter waterdicht kunnen maken. Dat is nu met de sneeuwval
maar goed ook. Met wandelingen door het winter-wonderland genieten we toch een
beetje, al mag het van ons snel lente worden!
Maar de lente
laat lang op zich wachten. Tijdens carnaval eind februari is het nog steenkoud.
Op de valreep ga ik nog even op zoek naar verkleedartikelen, ik kom met spuitbussen
en pruik terug. Oud beddengoed wordt bewerkt en de pruik gepast. Mooi rood is
niet lelijk, hihihi. John denkt daar trouwens heel anders over, ik mag bijna
niet mee met hem naar de verlichte avond optocht in Alphen!!
Als we in Alphen aankomen blijkt dat er maar liefst 65 deelnemers zijn. Dat
is gegroeid, een paar jaar geleden waren dat maar 25. Na 3 uur in de kou op
de carnavalsmuziek mee te hebben gedanst en gesprongen gaan we naar ons warme
huisje voor een lekkere warme choclademelk.
Na een dag carnaval gaan we met John's ouders naar het spoorwegmuseum in Utrecht.
Hier ontdekken we het verhaal achter 175 jaar spoorwegen in Nederland. Ook al
ben ik opgegroeid in een spoorfamilie, toch kom ik allerlei leuke nieuwe weetjes
tegen in het museum. Van stoomloc, houten rijtuigen, elektische treinen tot
goederenloods en seinwachterhuis zijn te bewonderen. Wel even wat anders dan
waar ik tegenwoordig mee rijd. Het is een leuk dagje uit.
En ja hoor,
dan begin mei is het ineens lente, van min-zoveel naar plus-20 graden overdag
en de tuin staat in een paar weken tijd in volle bloei. Tulpen komen met hun
kopjes boven de grond uit. Ik heb geluk dat ik een paar keer door de bollenstreek
mag rijden met de trein. Prachtig! Het is genieten van de schitterende bollenvelden
in zoveel verschillende kleuren.
Terug naar onze tuin waar de Magnoliaboom in bloei staat met zijn prachtig witte
bloemen die zachtjes in de wind mee deinen. Hier wordt ik toch zo blij van,
een zonnetje en lekker in de tuin werken. Onze tuin wordt grondig aangepakt.
Bij de vijver plant John een nieuwe rand waterplanten. Nieuwe vis erin (nieuw
voer voor de vogels?). In de borders wordt eerst het onkruid gewied, daarna
is het tijd om nieuwe planten te plaatsen. Ook het grind komt aan bod, 5 kuub
die gestort is dient om gaatjes en verzakkingen te vullen. Het lijkt veel, maar
eenmaal verdeeld is het maar net genoeg. Het eindresultaat mag er zijn. Kom
maar op met die zomer.
Op 24 april
(een dag na mijn verjaardag, die ik speciaal voor deze gelegenheid op hold heb
gezet) doe ik theorie examen voor machinist. Na zeven maanden hard werken is
het dan zover, eindexamen theorie treinmachinist. Het is een pittige tijd geweest.
Leren en werken tegelijk met onregelmatigetijden. Er zijn tijden geweest dat
ik dacht; waar ben ik aan begonnen, maar dankzij de steun van John en een geweldige
klas met bijzondere mensen ben ik zo ver gekomen.
Het examen bestaat uit drie delen en na deze drie delen afgerond te hebben staan
we weer buiten. Met een deel van de klas gaan we nog iets drinken en bespreken
we het examen na. Daarna is het richting huis. Samen met Dennis rijd ik naar
huis, hij krijgt halverwege de treinreis te horen dat hij is geslaagd. En ik
maar wachten en wachten tot ik activiteit zie op mijn mobiel, wat duurt dat
lang. Maar dan De Verlossing, via mijn Teammanager hoor ik dat ook ik geslaagd
ben. Super blij!
Nu op naar het laatste deel, praktijkexamen, gepland in oktober dit jaar.
Nu heb ik wat
meer tijd voor feest zeg ik. De hele winter ben ik zo serieus bezig geweest
met studie en werk dat we enkel carnaval en in maart onze eerste oma-dag hebben
gehad met de gehele familie van John's kant sinds 10 jaar. Nu is het tijd voor
Koningsdag. Voor onze buitenlandse vrienden; sinds 1891 vieren we op de verjaardag
van onze Koning (of koningin) Koningsdag, behalve als dit op een zondag valt.
Het is sinds 2014 bij aantreden van onze nieuwe koning een nationale feestdag
in Nederland op 27 april.
Een van
de tradities zijn de vlooienmarkten (vrijmarkten), op deze dag mag je zonder
vergunning op straat venten en verder vindt je overal openlucht feesten met
veel muziek, eten en drank. Alles is Oranje gekleurd. Super gezellig dus. Voor
wij vertrekken zijn we in het oranje gekleed en heb ik de kleuren van onze vlag
in mijn haar. Leuk om weer eens na zoveel jaar deze dag te vieren.
Het volgende feest is de 12,5 jaar bruiloft van Peter en Yvon. Het thema Glitter
and Glamour. Wij zijn allebei in het zilver, zelfs mijn gekrulde blonde haar
heeft zilveren glitters. Dat is dan weer leuk dat we in Nederland zijn, kunnen
we ook een keer mee feestvieren met de Nederlandse vriendengroep en dat doen
we nu dan ook. Peter en Yvon hebben alles goed voor elkaar. Lekkere hapjes,
de drank vloeit rijkelijk en er is volop music.
Na de hele
winter on hold te hebben gestaan wordt er ook weer gewerkt aan de Mini-T. John
bekijkt eerst of de Mini-T goed door de winter is gekomen. Hij heeft geen klagen,
alles ziet er goed uit. Nu enkel nog de laatste laag verf aanbrengen, hardtop
verder afwerken, de motorhouder maken en dan kunnen we een datum prikken om
de Mini-T te water te laten.
Op Hemelvaartsdag, donderdag 25 mei gaat het dan gebeuren. Joop, Karin, Marc
komen helpen om ons project naar de waterkant te beleiden. Voor mij staat het
filmen en foto's maken op het programma. Het is een spannende dag, de Mini-T
staat ingeklapt op de speciaal aangepaste (werk)aanhanger. Zo gaat de hele stoet
naar de waterkant achter de Molen. Bijna alles loopt op rolletjes. De Mini-T
ligt in een vloek en zucht in de Gouden Ham en blijft drijven, dit deel van
het project is dus conform verwachting.
Nu nog uitklappen, en dat is iets wat niet helemaal meevalt, omdat de boot zo
hoog op het water ligt is ze ingeklapt niet echt stabiel te noemen. Maar na
een klein half uurtje is het gelukt en ligt de Mini-T uitgeklapt aan de steiger.
Na de lunch gaan John, Karin en Femke een proefvaart maken. De elektrische motor
werkt goed, heeft voldoende kracht en het grootzeil wordt ook nog getest vandaag.
Er staat helaas weinig wind en na deze exercitie legt John de Mini-T aan. Tijd
voor champagne. Met het dopen van project Mini-T is het doel volbracht, het
bedenken, ontwerpen, uitwerken, berekenen, tekenen en uiteindelijk bouwen van
een hout-epoxy multihull.